Viestinnän onnistumisia


Muutama viikko sitten Tekstiili 2.0 Facebook-sivu ylitti 1000 tykkääjän kynnyksen. Pilotin lopun lähestyessä on hyvä hetki pysähtyä katsomaan taaksepäin ja pohtimaan kuinka viestinnässä on onnistuttu. Viestintä on ollut tärkeässä roolissa pilotissa, kun on levitetty tietoisuutta tekstiilikierrätyksen haasteista ja mahdollisuuksista sekä kuluttajille että yrityksille. Kokeilun aikana on huomattu, että tekstiilikierrätys kiinnostaa suurta yleisöä ja sosiaalisessa mediassa on helppoa saada päivityksille näkyvyyttä. Haasteellisemmaksi on koettu yritysten tavoittaminen.

Viestinnän koonti

166 000 tavoitettu FB-tapahtumien kautta

33 blogitekstiä omila nettisivuilla

19 artikkelia/blogia muiden kanavissa

27 mediaosumaa

260 000 ihmistä Huomiselle -lehden levikki

 

Kuluttajaviestintä

Tykkääjät

Facebook-sivun tykkääjien määrän kehitys

Kuluttajille suunnattua viestintää on toteutettu erityisesti erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Vuoden aikana on käytetty seuraavia some-kanavia:

  • Facebook: Tekstiili 2.0 & LSJH
  • Twitter: eGreenNet (Turun AMK:n kanava)
  • Instagram: Tekstiili 2.0
  • YouTube: Resurssitehokas liiketoiminta TurkuAMK

Facebookissa (FB) saavutettu huomio on toisinaan ollut lähes häkellyttävää. Päivityksiin kertyy helposti kymmeniä tykkääjiä ja niitä jaetaan ja kommentoidaan helposti. Alla olevassa kuvassa näkyy FB-sivun päivitysten keskimääräinen kattavuus ja sitoutuminen. Päivitykset eivät ole pelkästään saavuttaneet suurta yleisöä, mutta niihin on oikeasti reagoitu klikkauksilla, tykkäämisellä sekä jakamisella.

Julkaisut 1

FB-julkaisujen keskimääräinen kattavuus ja sitoutuminen

Lisäksi kuluttajille viestittiin seuraavissa kanavissa:

  • www.poistotekstiili.fi
  • www.lsjh.fi
  • Lounais-Suomen Jätehuollon Huomiselle-lehti (levikki 260 000 ihmistä)
  • messut ja neuvontatapahtumat
  • mediatiedotteet

Alla olevissa kuvissa näkyy julkaisemamme artikkelit ja blogitekstit sekä mediaosumat.

artikkelit   media

Viestintä yrityksille

Potentiaalisten hyödyntäjäyritysten tavoittaminen viestinnän kautta oli hieman haasteellisempaa. Parhaaseen tulokseen päästiin suorilla yhteydenotoilla yrityksiin, vaikka myös some-kampanjoita kokeiltiin. Pienhyödyntäjiä, kuten erilaisia käsityöyrittäjiä, tavoitettiin melko hyvin Facebookin kautta kutsumalla heitä säännöllisiin Poistotekstiilipäiviin. Tapahtumat oli suunnattu pienhyödyntäjille ja he saivat penkoa poistotekstiilimateriaalia sekä ottaa sitä ilmaiseksi käyttöönsä. Poistotekstiilipäivissä oli vuoden aikana noin 700 kävijää. Tapahtumissa käyneitä pyydettiin jakamaan #lumpustauutta aihetunnisteella Instagramissa ja Facebookissa kuvia siitä, miten materiaalia on hyödynnetty. Instagramissa kuvia jaettiin julkisena 127 kpl.

Lisäksi tavoittelimme yrityksiä alaan liittyvien ammattilehtien (Uusiouutiset) ja muiden sivustojen kautta kirjoittamalla artikkeleita sekä blogitekstejä.

Kun etsimme potentiaalisia yrityksiä mukaan rakentamaan Suomeen poistotekstiilien keräyksen ja jalostuksen ketjua, yrityksiä lähestyttiin lähinnä suorien kontaktien ja verkostojen kautta. Kansallisella tasolla tavoitettiin näillä keinoilla kymmeniä yrityksiä, joiden kanssa on lähdetty rakentamaan kansallista arvoketjua.